Zdeprecjonowana przez pozytywizm liryka odzyskała dawne znaczenie, stała się nośnikiem nowych idei i prądów. Zadecydowała o kształcie całej literatury, odciskając wyraźne piętno na modernistycznej powieści oraz dramacie (liryczność partii monologowych i opisowych). Do tematów najchętniej podejmowanych przez poetów należały zagadki ludzkiej egzystencji, miłość, cierpienie, przyroda, świadomość braku wartości i powszechnego kryzysu (moralnego, cywilizacyjnego, filozoficznego). Problemy te wyrażano za pomocą specyficznego kodu. Język modernistycznej liryki cechuje sztuczność, w żaden sposób nie przypomina on mowy potocznej. Czytaj więcej na https://encyklopedia.interia.pl/literatura-swiatowa/news-poezja-mlodej-polski,nId,2300723#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome
UWAGI:
Tekst wg wyd. 3 zm. Biblioteki Narodowej, Seria I nr 125, 1967. Wyd. poprz. pod hasłem Jastrun Mieczysław.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępne są 3 egzemplarze. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Oryg. : "Illusions perdues: Les deux po~0etes, Un grand homme de province ~0a Paris, Les souffrances de l`inventeur". Zawiera : Dwaj poeci ; Wielki człowiek [>>] z prowincji w Paryżu ; Cierpienia wynalazcy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Metaforyczny obraz świata walczącego ze złem, którego symbolem jest tytułowa dżuma, pustosząca Oran w 194. roku. Wybuch epidemii wywołuje różne reakcje u mieszkańców, jednak stopniowo uznają słuszność postępowania doktora Rieux, który od początku aktywnie walczy z zarazą, uznając to za swój obowiązek jako człowieka i lekarza.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Antoni Czechow ; tłumaczyli Irena Bajkowska, Jan Brzechwa, Maria Dąbrowska, Natalia Gałczyńska, Jarosław [>>] Iwaszkiewicz, Zofia Kaczorowska, Wacława Komarnicka, Maria Mongirdowa, Jerzy Pomianowski, Jerzy Wyszomirski.
ADRES WYDAWNICZY:
Warszawa : Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, 1971.